Dlaczego warto zapobiegać próchnicy

IMG_2062

Próchnica i choroby dziąseł to problem zdrowotny dotyczący wszystkich Polaków – 99 procent z nas ma próchnicę a 98 procent cierpi na choroby przyzębia w różnym stadium zaawansowanie.

Jak pokazują statystyki, połowa z nas szczotkuje zęby dwa razy dziennie, duży odsetek robi to tylko raz dziennie, a jedna osoba na dziesięć nie myje zębów wcale.

Niewielu z nas zdaje sobie z tego sprawę, ale bagatelizowana próchnica i choroby dziąseł prowadzą nie tylko do utraty zębów. Rujnują zdrowie – powodują bóle głowy i zatok, zwiększają ryzyko cukrzycy, problemów z nerkami czy stawami, a nawet zawału serca.

IMG_2062

W sprzyjającej sytuacji próchnica i choroby przyzębia mogą przyczynić się do zgonu pacjenta. W ustach znajduje się 300–400 gatunków bakterii. Większość z nich nam nie szkodzi, ale niektóre mogą stać się powodem poważnych kłopotów, m.in. gdy niewłaściwie dbamy o higienę jamy ustnej. Najgroźniejsze są bakterie niszczące zęby i drobnoustroje znajdujące się w zmienionych chorobowo strukturach przyzębia (tkanki otaczające zęby, w tym dziąsła). A zaniedbana próchnica i choroby przyzębia stają się źródłem zakażenia dla całego organizmu. Bakterie wraz z krwią przenoszone są do odległych części ciała, mogąc wywołać stan zapalny w odległych od jamy ustnej miejscach, np. w obrębie płuc, stawów, nerwu wzrokowego, nerek czy wsierdzia. Inicjowana w ten sposób odpowiedź immunologiczna organizmu, mająca na celu usunięcie stanu zapalnego, może również działać uszkadzająco na tkanki gospodarza, niewłaściwie je rozpoznając i, co za tym idzie – nieodwracalnie uszkodzić. W skrajnych przypadkach zapalnie zmienione przyzębie może spowodować tak groźne schorzenia, jak sepsę czy zapalenie opon mózgowo-rdzeniowych.

Zapobieganie próchnicy

Indywidualne zapobieganie próchnicy powinno być działaniem trójstopniowym. Dwa pierwsze poziomy tej przeciwpróchniczej profilaktyki dotyczą dzieciństwa. Trzeci z kolei, tzw. poziom tradycyjny, łączy się z wiekiem dorosłym. Polega na systematycznym usuwaniu wszelkich bakterii zasiedlających powierzchnię zęba. I to nie tylko za pomocą regularnego, dokładnego szczotkowania zębów, używania nitki dentystycznej i łunów do płukania w domu, ale także poddawania się zabiegom higienizacji w gabinetach stomatologicznych.

W przeciwpróchniczej profilaktyce bardzo ważne pozostaje jej indywidualne ukierunkowanie. Do takich działań zapobiegawczych zaliczyć możemy: kontrolę usuwania bakteryjnej płytki nazębnej, ograniczenie częstotliwości spożywania cukrów, stosowanie preparatów higienizacyjnych dostosowanych do wieku.

U osób, zaliczanych do grupy wysokiego ryzyka próchnicy istotnymi zabiegami profilaktycznymi pozostają: lakowanie bruzd i szczelin na powierzchniach zębów oraz stosowanie preparatów antybakteryjnych.

Źródło: www.poradnikzdrowie.pl