Czym zajmuje się periodoncja

Periodontologia

Periodontologia zaliczana jest do jednej z najmłodszych specjalizacji stomatologicznych. Najprościej rzecz ujmując jest to nauka o aparacie zawieszeniowym zęba, tj. przyzębiu. Jako dziedzina stomatologii zajmuje się profilaktyką i leczeniem chorób przyzębia i błony śluzowej jamy ustnej.  Warto podkreślić, że współcześnie choroby przyzębia są bardzo często. Badania wskazuję, że dotykają niemal każdą osobę dorosłą. Do najczęściej obserwowanych stanów chorobowych należy zapalenie dziąseł i zapalenie przyzębia. Pierwsze ze schorzeń, dotyka jedynie dziąsła. Jego najczęstszym objawem jest zaczerwienienie dziąsła i ich krwawienie podczas szczotkowania zębów. Zapalenie przyzębia jest stanem dużo bardziej poważnym, ponieważ poza dziąsłem, obejmuje on pozostałe składowe przyzębia.

Co zalicza się do chorób przyzębia

Choroby przyzębia to progresywne, zwykle bezbolesne choroby dziąseł, które mogą być spowodowane infekcjami bakteryjnymi, które atakują dziąsła, kości i więzadła wokół zębów. Do objawów choroby zaliczyć można kilka objawów. Należą do nich wspomniane krwawienie zębów podczas szczotkowania lub używania nici dentystycznych. Ponadto odsłonięcie szyjek zębowych, wydłużanie się koron zębów, nieprzyjemny zapach z ust. Niepokojące powinny być także opuchnięte, czerwone dziąsła, luźne zęby czy ropa, która pojawia się między zębami a dziąsłem.

Przyczyny chorób przyzębia

Choroby przyzębia pojawiają się najczęściej w wyniku braku higieny jamy ustnej, bądź nieprzestrzeganiu właściwych zasad jej stosowania. Na problemy z dziąsłami mają również wpływ względy genetyczne oraz przebyte choroby. Jedną z tych, które zazwyczaj mocno wpływają na jamę ustną jest cukrzyca. Aby zmniejszyć prawdopodobieństwo zapadnięcia na choroby przyzębia, należy regularnie i prawidłowo dbać o stan naszego uzębienia. Oprócz właściwego szczotkowania i używania nici dentystycznej, ważne są regularne wizyty kontrolne u stomatologa. Dentysta potrafi dostrzec już pierwsze objawy chorób przyzębia i przeciwdziałać ich rozwojowi. Ważnym elementem przeciwdziałania jest regularna, profesjonalna higienizacja stomatologiczna, czyli piaskowanie, skaling i fluorowanie.